In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060310

.: Ribut musnahkan bahagian depan Masjid TTDI Jaya :.

SHAH ALAM, 9 Mac (Hrkh) - Ketakutan kepada banjir yang berlaku minggu lalu terus menghantui penduduk TTDI Jaya, Shah Alam. Hari ini mereka takut lagi apabila ribut kuat melanda kawasan mereka sehingga beranda masjid yang dibina runtuh.

Ribut yang melanda Shah Alam petang tadi telah merobohkan beranda Masjid Al - I'tisan yang terletak di Jalan Sastera, Taman TTDI Jaya.

Ribut yang dirasakan luarbiasa kuatnya oleh penduduk di sekitar itu telah merobohkan atap yang dibuat dari besi pada depan masjid itu.

Baru Ahad 26 Februari lalu, banjir kilat melanda kawasan mereka. Ia masih terus menjadi igauan penduduk TTDI Jaya kerana banyak sekali perkakas rumah mereka rosak kerananya.

Image
Pekerja mula membaiki keruntuhan masjid
Petang tadi, apabila ribut melanda, mereka terus hubungi jurugambar Harakah untuk merakamkan kejadian itu.

Ini adalah gambar yang kami rakamkan.








(Sumber:Harakah Daily)

Kata carbonytte :


asSalamualaikum.

Salam ukhwah buat para ikhwah dan akhwaat sekalian. Peristiwa ini secara sedar, separa sedar atau tak sedar langsung insyaAllah mengingatkan kita kembali akan peristiwa tsunami. Bagaimana bala yang diturunkan oleh Allah s.w.t azza wa jalla kepada umat yang bernama Islam, umat Nabi Muhammad s.a.w. Renung kembali zaman tsunami tersebut, ingatkah kita akan Masjid Baiturahman di Aceh. Di kala bangunan-bangunan ciptaan manusia jatuh ke bumi, menghempap ke tanah ciptaan Allah s.w.t yang Maha Esa, rumahNya, Masjid Baiturahman dan masjid-masjid lain di Aceh yang kekal,teguh,utuh berdiri berpijak di atas bumi ciptaan Allah s.w.t yang Khaliq, Maha Pencipta.



Begitu hebatnya kuasa Allah s.w.t untuk menjaga rumahNya, dan termasuklah beberapa kisah seperti orang yang tidak layak berlindung di rumah Allah s.w.t ketika berlakunya tsunami ditarik oleh air yang deras. Begitu hebatnya Subhanallah.

Namun begitu apa yang terjadi di negara kita adalah sebaliknya. Apa dosa yang kita lakukan sehingga beranda masjid runtuh. AstaghfiruLlahal`azim. Bertaubat kita kepada Allah s.w.t sehingga diberi bala sebegini. Ingatlah, apa pemerintah zalim, dan apabila rakyat lupa akan Tuhan, akan datanglah bala yang menakutkan manusia, agar manusia lebih-lebih lagi manusia yang bergelar Muslim, bertaubat meminta keampunan dariNya.

WalLahua`lam.

No comments: