In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060407

.: Yang kekal Abadi :.

Tiada yang akan kekal abadi melainkan Allah s.w.t. "Tiap-tiap yang bernyawa itu akan merasai maut". Sehebat mana pun sesuatu sistem itu, hakikatnya tetap tidak berguna apabila ianya tiada lagi.

Semalam aku ke perpustakaan untuk mencari buku. Apakan dayaku, rupanya OPAC system yang digunakan rosak. Untuk pengetahuan umum, perpustakaan di kampusku menggunakan sistem OPAC untuk membahagi buku-buku di dalam 'database' yang boleh dikira hebat. Ribuan buku boleh di'filter' melalui sistem tersebut dan lokasi buku tersebut boleh diketahui dengan senang.

Akan tetapi, semalam aku diuji kesusahan tanpa sistem tersebut. Aku ke kaunter dan bertanya :

"Tumpang tanya, di mana letaknya buku tentang 68000 Microprocessor. OPAC down la bang"
"Eh, down ke? Sebentar, saya check sekejap. Emm, betullah, OPAC down."
"Kalau begitu macam mana?"
"Emm, cuba cari di floor 2 atau 2M"

Aku mencari. Mencari dan mencari. Baru kufikir payahnya tanpa teknologi. Cari punya cari, tak jumpa. Aku cari lagi. Sampai dapat, tapi tak tercapai dayaku. Selamat, kawanku ada di sana. Aku bertanyakan tentang buku itu. Dia mengatakan buku itu di floor 3. Aaa, hendak kujerit sahaja. Penat aku mencari di floor yang salah. 1 jam kubazirkan untuk mencari buku di tempat yang salah.

Lantas, aku terus ke floor 3. Carik punya carik, jumpa pun akhirnya. Belek-belek, ler.... rupanya buku tu sudah dipinjam. Yang ada hanyalah buku bertajuk Microprocessor, tapi bukan buku yang kucari. Begitulah hakikatnya apabila terlalu bergantung pada sistem. Hampess...

No comments: