In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060418

.: Amanah :.

asSalamualaikum...

sudah lama menyepi, kini penulis kembali lagi menukil beberapa tazkirah lebih-lebih lagi buat diri penulis ini yang meletakkan pengharapan yang tinggi kepada Allah s.w.t, Tuhan yang Maha Esa agar berada di jalan yang sebenar-benarnya, seperti firman Allah s.w.t :



"Engkaulah yang kami sembah dan Engkaulah tempat kami memohon pertolongan.Tunjukilah kami jalan yang benar."[Al-Fatihah"4-5]



Penulis suka ingin menukil sedikit sebanyak tentang amanah.



Setiap orang ada memegang amanahnya yang tersendiri. Biarlah amanah itu hanyalah sekecil tukang sapu, ataupun sebesar seorang Presiden, Perdana Menteri, ianya tetap amanah.



Amanah merupakan antara faktor-faktor yang membezakan antara seorang muslim dan munafiq kerana antara sifat seorang munafiq ialah apabila ia berjanji, ia pecah amanah. Begitu tinggi sekali Islam meletakkan sifat amanah ini. Begitu tinggi sekali sehinggakan amanah diletakkan sebagai salah satu daripada empat sifat Rasulullah yang wajib diketahui, ya'ni Siddiq, Amanah, Tabligh, Fatanah.




Islam menuntut umatnya patuh akan janji, tidak pecah amanah kerana hal seumpama ini berkait rapat dengan thiqah semasa umat manusia. Jikalau seorang itu pecah amanah, mana mungkin beliau akan diterima masyarakat. Walaupun pandangan itu mungkin ada salahnya, namun ingat, "Nyamuk di seberang laut jelas kelihatan, gajah di depan mata tidak nampak pula". Begitulah sikap rata-rata umat manusia. Begitu senang sekali manusia melihat sesuatu sikap atau sifat jahat seseorang, sehinggakan begitu susah untuk mereka menerima seseorang yang mereka klasifikasikan sebagai pemecah amanah di dalam masyarakat.



Contoh yang paling mudah ialah penyalahguna dadah, atau bahasa kasarnya penghisap dadah. Selagi mana kerja mereka tidak diketahui umum, mereka akan diterima masuk ke dalam masyarakat dengan senang. Namun setelah mereka kantoi, hatta jika mereka baru keluar dari pusat serenti pun, belum pasti masyarakat dengan senang hati menerimanya kembali sebagai salah seorang ahli komuniti masyarakat tersebut.



Sebuah hadith sahih riwayat Bukhari, daripada 'Abdullah bin 'Umar, ia berkata :



"Aku mendengar Rasululah Sallallahu 'alaihi wasallam bersabda: Tiap-tiap kamu pengembala (penjaga) dan tiap-tiap kamu disoal (bertanggungjawab) daripada pengembalaannya (penjagaannya), raja itu pengembala (penjaga) dan disoal daripada rakyatnya, dan lelaki itu pengembala (penjaga) pada ahlinya dan ia disoal daripada pengembalaannya (penjagaannya), dan perempuan itu penjaga pada rumah suaminya dan ia disoal daripada penjagaannya, dan khadam itu penjaga pada harta tuannya dan disoal daripada penjagaannya. Ia berkata : Dan menyangka aku bahawa sesungguhnya ia berkata : Dan lelaki itu penjaga pada harta bapanya dan disoal daripada penjagaannya dan tiap-tiap kamu penjaga dan bertanggungjawab pada rakyatnya (penjagaannya)"



Hadith ini menerangkan antara lain amanah seorang hamba Allah :


1) Penjaga yang menjaga anggota dan pancainderanya serta apa jua yang diwajibkan kepadanya menjaga .


2) Raja yang melindung rakyatnya.


3) Lelaki yang menjaga isteri dan sesiapa yang wajib ditanggungkan perbelanjaannya.


4) Perempuan yang menjaga rumah suaminya dan urusan mentadbiran rumahtangga, harta benda dan nama baik suaminya.


5) Khadam yang menjaga harta tuannya.


6) Kesemua amanah itu akan dipersoalkan



Hadith ini antara lain menerangkan tiap-tiap seorang di dalam dunia ini adalah penjaga, pentabdir, pengasuh dan pemimpin berlandaskan kedudukan dan kewajipan masing-masing dan di akhirat kelak semuanya itu akan dipersoalkan.[Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah:109-111]



Juga, Allah s.w.t berfirman :



"Wahai orang-orang yang beriman, mengapakah kamu mengatakannya tetapi tidak membuatnya ? Amat besar kemurkaan di sisi Allah orang yang mengatakannya tetapi tidak membuatnya"[As-Saff:2-3]



Ayat tersebut dengan jelas menunjukkan betapa Allah murka akan orang yang tidak menunaikan janji, menunaikan amanah.Namun, ingat kembali, manusia memang lumrahnya sukar untuk memegang amanah. Allah s.w.t berfirman :



"Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi, dan gunung-ganang tetapi semuanya enggan untuk memikulnya kerana khuatir akan mengkhianatinya, lalu amanah itu dipikul oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan amat jahil."[Al-Azhab:72]



Demikian hebatnya manusia. Begitu zalim, begitu jahil akan amanah. Walaupun manusia ini merupakan ciptaan Allah yang terulung sekali kerana diciptakannya nafsu bersama-sama akal, namun masih jahil akan amanah.



Ingatlah, kita yang berada di akhir zaman ini, selalu menyaksikan pelbagai jenis bentuk pecah amanah di dalam masyarakat akhir-akhir ini. Masuk keluar 'court' , masih lagi kekal di tahap yang sama. Korupsi yang berlaku amat memberatkan mata yang memandang.



Jika tidak, tunggu hasil penghitungan suara bisa iaitu menunggu "kehancuran" atau krisis negeri yang lebih parah. Rasulullah SAW bersabda, "Jika amanah disia-siakan, tunggulah saat kehancuran". Sahabat bertanya: "Bagaimana menyia-nyiakan amanah itu?" Rasul menjawab: "Jika urusan diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancurannya" (HR Bukhari).

No comments: