In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060423

.: Disiplin :.

asSalamualaikum warahmatuLlahi wabarakatuh. Izinkan penulis memulakan nukilan kali ini dengan memetik potongan dari ayat suci Al-Qur'an yang rata-rata selalu dibaca dan dipendengarkan :

"Wahai orang-orang yang beriman! Mengapakah kamu memperkatakan apa yang kamu tidak membuatnya ? Amat besar kemurkaan di sisi Allah orang yang memperkatakan yang kamu tidak membuatnya!" [As-Saff:2-3]

Penulis tahu dan sedar, ayat ini sudah berulang kali disebut di mana jua pembaca-pembaca berada. Ayat yang antara lain menunjukkan kemurkaan Allah s.w.t terhadap orang yang cakap tak serupa bikin. Senang cerita, munafiq. Mengapa saya mengatakan munafiq ? Kerana salah satu daripada ciri-ciri orang munafiq ialah apabila ia berjanji, ia mungkir.

Mukaddimah di atas, pada pandangan penulis, merupakan antara mukaddimah yang paling sesuai apabila kita memperkatakan tentang isu disiplin. Isu indibat. Kerana apa ? Sebab tidak guna kita bercakap mengenai disiplin dan akhlak, sedangkan penulis yang menulis ini sendiri tidak bertindak 'based on' nukilan ini. Tiada guna. Tiada guna.

Baiklah, isu disiplin merupakan antara hal yang selalu disebut-sebut, di dalam halaqah usrah, di warung-warung kopi, di forum-forum perdana, seringkali isu disiplin ini diperkatakan. Isu tidak tepati masa, isu tidak menepati flow program, isu wala', dan banyak lagi. Semua ini boleh disimpulkan di bawah satu payung, satu naungan yang sama, DISIPLIN.

Ingatilah, apabila Allah s.w.t berfirman di dalam al-KitabNya yang agung, al-Quranul Karim :

"Orang yang memelihara amanah dan janji mereka"[Al-Mukminun:8]

Ayat ini merupakan sambungan daripada ayat pertama di dalam surah Al-Mukminun di mana Allah berfirman tentang keuntungan orang-orang yang beriman. Hal ini antara lain bermaksud sikap seorang mukmin ialah memelihara amanahnya. Namun hal demikian masih menjadi titik persoalan di mana jua berada. Mengapa susahnya untuk memelihara amanah ? Adakah kerana kita terlalu sibuk dengan hal-hal lain ? Adakah kita terlalu banyak memegang amanah sehingga tak termampu nak pegang amanah baru?

Ingatilah tazkirah penulis tentang tanggungjawab sebelum ini, di mana hadith Rasulullah s.a.w "Tiap-tiap orang itu adalah penjaga dan bertanggungjawab di atas penjagaannya/rakyatnya/pentabirannya"[Hadith Riwayat Sahih Bukhari dipetik dari Mukhtasar Ibnu Abi Jamrah:109-111]

Berbalik pada isu disiplin. Antara masalah yang dihadapi rata-rata umat manusia ialah isu disiplin. Masalah yang begitu ketara, sehingga perlu kepada memperkenalkan muaqobah atau denda supaya isu ini dapat di'cater'. Sistem muaqobah merupakan antara sistem terbaik untuk mengatasi isu disiplin. Tidak dinafikan sistem sebegitu bagus. Namun, dari segi praktikalnya, baik mana sistem itu ? Baguskah sistem denda jika hati tidak ikhlas ? Tidak ada keikhlasan di dalam menjalani denda tersebut. Hinggakan ada individu-individu yang rela di'muaqobah' atau didenda. Tidak ada keinginan di dalam hati secara ikhlas dan jujur untuk membuat sesuatu perkara. Ingat, Allah s.w.t berfirman :

"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang demikian itulah Ugama yang benar"[Al-Bayinnah:5]

Tidak dinafikan ikhlas merupakan antara aspek terpenting di dalam membina disiplin di dalam diri individu. Tanpa datangnya sifat ikhlas di dalam diri, segalanya tidak mungkin akan terjadi. Ingat, dasar keislaman dan keimananan seorang muslim itu diukur dengan meyakinkan di dalam hati, mengatakan dengan lisan dan mengamalkan dengan anggota badan kesemua rukun-rukun islam dan iman itu. Andai kata tak cukup syarat, tak berimanlah seseorang itu.

Teringat penulis akan suatu kisah ketika zaman Nabi Musa a.s. di mana seorang yang 'alim dan seorang kafir mati. Namun begitu orang kafir itu masuk ke syurga dan sebaliknya bagi orang yang 'alim itu, menurut Nabi Musa a.s. membuatkan orang kehairanan. Rupa-rupanya, si 'alim itu, walaupun ibadatnya cukup tinggi dan mantap, namun setiap kali sebelum tidur beliau meragui apakah benar apa yang dipercayainya, apakah benar agama yang dipeluknya itu. Sedangkan orang kafir itu pula meyakini kalimah tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah. Cukup sekadar penulis mengambil iktibar akan orang 'alim itu, orang yang tidak yakin dan ikhlas di dalam membuat 'amal kebajikan, akhirnya tiada berguna 'amalan-'amalan itu.

Maka ingatlah, berdisiplinlah di dalam setiap perbuatan kita. Perbuatkanlah apa yang kita perkatakan, dan yakinlah di samping menghadirkan rasa keihklasan di dalam apa-apa gerak kerja yang halal dan thoiiban di sisi Allah s.w.t, terutamanya kerja-kerja 'amal Islami, kerana tanpa disiplin, seperti mana yang penulis huraikan di mukaddimah nukilan kali ini, tidak lain dan tidak bukan kita tergolong di dalam golongan munafiq seperti mana Allah s.w.t berfirman :

"Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang)."[An-Nisaak:142]

dan satu hadith Rasulullah s.a.w tentang sifat munafiq :
"Apabila ia bercakap ia bohong, apabila ia berjanji ia mungkir dan apabila ia diamanahkan ia khianat"

Tidakkah kesemuanya itu merujuk pada satu dasar yang sama, disiplin ? Disiplin, disiplin, disiplin.

WaLlahua'alam.

No comments: