In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060831

Lagi Merdeka

Lagi tentang isu merdeka. Memang tepat sekali fikiran penulis apabila memikirkan anak muda sekarang yang memikirkan apabila tibanya hari kemerdekaan, bermakna mereka 'merdeka' , terlalu merdeka untuk berbuat apa-apa. Petikan di bawah cukup dasyhat, untuk menerangkan tentang keadaan malam semalam ketika detik menghampiri 31 Ogos 2006, berdekatan dengan Masjid As-Syakirin, Menara Berkembar PETRONAS.

Konsert hiburan diadakan semata-mata untuk memberi santapan 'rohani' anak muda kota supaya lupakan sejenak kisah kerja atau keluarga kerana yang penting 'kebebasan' sempena Malam Kemerdekaan.

Di tengah-tengah asyik Mawi mendendangkan lagu, di hujung padang konsert terdapat pasangan yang bercumbu ada yang sambil memangku dan ada yang berbaring.

Semuanya dirasakan 'halal', maksiat atau 'botol air neraka' tidak lagi nampak dosanya kerana merdeka membenarkan segalanya mengikut tafsiran buta mereka.

Lebih menyedihkan ada juga yang berani berpelukan di tepi-tepi tangga masjid sedangkan dalam masa yang sama satu program kerohanian sedang dijalankan oleh sekumpulan manusia yang memohon keberkatan Allah meneruskan nikmat merdeka.
Merdekanya mereka, yang haram juga boleh jadi halal. Namun, anak-anak muda ini tidak berhenti di situ sahaja.

Di celah kelekaan itu muncul sekumpulan anak muda yang dipimpin oleh Naib Ketua Pemuda PAS, Mazlan Aliman untuk mengedar risalah kesedaran tentang gejala murtad dan masalah sosial serta penghayatan merdeka menurut Islam.

Menurutnya, sejumlah 50,000 risalah berjaya diedarkan, dan Pemuda PAS tidak bersendirian dalam mengedarkan risalah dakwah itu.

...

Namun, anak-anak muda Kuala Lumpur masih segar menghirup 'kebebasan maksima' di tengah-tengah suram lampu-lampu taman di sekitar KLCC, Taman Tasik Titiwangsa dan dibeberapa lokasi lain di Kuala Lumpur.

Yang tertiarap bersama hembusan 'air syaitan' mula bercakap merapu dan berjalan terhoyong hayang, sementara yang bercumbu terus asyik dibelai 'kisah cinta malam merdeka'.

Ada yang berpelukan hingga lupa 'sijil nikah' tidak pernah dipohon, sementara ada yang sekadar main mata, duduk berdua sambil berseloka kisah 'uda dan dara' kota yang lupa ibu bapa serta asal-usulnya.

Hampir tiga jam aktivis-aktivis Pemuda PAS berada di Taman Tasik Titiwangsa.Segala macam rupa bentuk manusia ditemui.Seketika rombongan pemuda bertemu dengan sekumpulan anak muda yang dalam lingkungan 10 hingga 16 tahun asyik mengayuh basikal membawa bendera Malaysia.

Operasi cegah maksiat diteruskan hingga jam 3.35 pagi dan akhirnya di pagi yang penuh 'kebebasan' bagi warga kota itu rombongan Pemuda PAS bertemu dengan beberapa pasangan 'tegar' yang bercumbu tetapi tidak mahu diganggu.
Begitulah senario anak-anak muda, yang satu hari nanti bakal menjadi pemimpin masyarakat. Begitulah betapa hebatnya pihak barat yang telah menjajah minda anak muda sehingga mereka merasakan mereka bebas, padahal pada hakikatnya perilaku mereka merupakan satu tanda kejayaan brainwash project oleh pihak Barat yang ingin merosakkan adat ketimuran dan nilai-nilai keIslaman dalam diri anak muda.

Masa penulis masih lagi kecil, muda, perkara ini tidaklah seteruk ini. Mungkin ya, memang pada natjiahnya ada perkara sebegini, tetapi bukannya anak muda yang berusia 10-16 tahun. 10 tahun, tidakkah muda dan masih tidak matang untuk anak muda sebegitu berpeleseran tengah-tengah malam buta. Tidak tahulah jikalau si ayah dan si ibu tidak kisah dengan anak mereka, ataupun worst situation, di mana kesombongan anak itu terlampau tinggi sehingga tidak dapat diperbetulkan lagi dengna kayu, dengan rotan, si ayah tidak mampu mengubah anaknya dengan tangan, si ibu tidak mampu mengubah anaknya dengan lidah, menjadikan rosak anak itu, hanyut dengan hiburan melampau.

Pihak jabatan agama? Ke mana pergi golongan ini? Semasa Mufti Perak giat perkatakan tentang isu murtad, JAKIM bangkit dan berbincang tentang kesahihan fakta jumlah orang murtad di Malaysia. Tanggal 31 Ogos, mana mereka pergi?

Menurutnya, sejumlah 50,000 risalah berjaya diedarkan, dan Pemuda PAS tidak bersendirian dalam mengedarkan risalah dakwah itu.

Sebaliknya Pemuda PAS ditemani sekumpulan anak muda dari Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) serta beberapa NGO islam lain yang turut mengedar risalah dakwah yang hampir serupa, katanya.

"Saya pelik, dalam pada kita (Pemuda PAS) membuat operasi ini, kelibat penguatkuasa agama Jabatan Agama Islam Wilayah (Jawi) lansung tidak dilihat.Apa mereka buat tatkala anak muda mabuk asmara bercumbu tanpa melihat batas agama," katanya sambil mempertikai peranan Jawi menyelesaikan masalah sosial di Kuala Lumpur.
Mungkin yang perlu diubah sekarang ini bukannya anak muda, tetapi pihak berkuasa?

No comments: