In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060829

Gajah, Sensitif?


Hai, Tak Mahu Pandang Sebelah?
Gambar ini diambil daripada Agendadaily.com. Menarik, kan? Bukan yang di sebelah kanan, tapi di sebelah kiri. Hmm, ada dua orang di sana, masing-masing memakai songkok. Apa yang peliknya, mereka berdua bermasam muka, dan memandang pada arah yang berlainan, seperti adanya bibit-bibit permusuhan di situ, konon-kononnya wujud dinding halimunan yang memisahkan mereka.
Itulah hakikat yang berlaku di dalam sebuah pertubuhan yang dikenali sebagai UMNO. Di dalamnya penuh dengan api-api permusuhan, semuanya gara-gara pangkat, kuasa. Hal ini pernah dibentangkan oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, maka tidak wajarlah di sini untuk penulis memperjelaskan lagi tentang hal-hal ini.
Penulis terkejut apabila membaca forum KampusNegara.net, adanya satu topik baru "Dr M dapat pencalonan terbanyak" . Tidak ditulis pula sumbernya. Namun, pada hasrat penulis, perkara sebegini sudah cukup untuk membuktikan betapa Dr Mahathir, walaupun terkenal dengan sikapnya yang mungkin GK, masih lagi ada dalam hati rakyat, kerana rakyat tahu, berbanding dengan Pak Lah, Dr. M is a way better person. Pemimpin yang mampu bersuara lebih dipercayai berbanding pemimpin yang tidak habis-habis mengharapkan bantuan orang lain untuk menjawab soalan-soalan yang mampu dijawabnya sendiri.
Namun begitu, timbul pula satu kekeliruan baru. Mesyuarat perwakilan tersebut akan dipengerusikan sendiri oleh Datuk Seri Mahadzir Khalid, seorang orang kuat Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi. Mungkinkah pencalonan Tun Dr.M akan ditolak? Segala-galanya mungkin.


Media Massa

Lewat ini begitu ramai yang menceritakan tentang persandingan Datuk K, ataupun Datuk Khalid M. Jiwa dan Siti Nurhaliza. Kalau tidakpun, masyarakat umumnya akan berceloteh tentang Ina dan Mawi. Impaknya, ramai blogger berfikrah marah, terkejut, terkesima, terkedu, melihat aksi masyarakat sedemikian, dan mereka semua menuding jari pada satu sumber yang sama, "TiVi".
Hatta seorang sahabat saya sendiri menulis tentang Mass Media. Bukan sahabat, tetapi sahabat-sahabat saya. Rata-rata mereka kesal melihat Mainstream Media ataupun arus media perdana, secara spesifiknya RTM, ASTRO dan TV3 menayangkan benda yang dianggap picisan pada minda mereka.
Secara jujurnya, saya juga bukanlah peminat setia berita-berita 'panas' seperti ini, yang datang sekejap sahaja, kemudian pergi ibarat burung layang-layang yang sentiasa terbang ke seluruh pelusuk bumi ciptaan Allah yang Maha Agung, Maha Hebat. Namun, saya tidak menafikan tentang kelaziman manusia, akan perkara-perkara seperti ini.
Apa yang perlu dikatakan lagi, rakyat Malaysia lazimnya masih lagi terkapai-kapai dengan hiburan melampau, ataupun hedonisma, sehinggakan fatwa Mufti Perak boleh diperlekehkan. Apabila Mufti Perak memberitahu tentang jumlah golongan murtad di Malaysia yang berlambak, 40'000 orang kalau tidak silap saya, pihak JAKIM membincang dan mempersoalkan tentang jumlah, kuantiti masyarakat murtad di Malaysia, bukannya langkah-langkah pencegahan.
Rakyat Malaysia pula, "Oh, iye ke? Betulkah?" Hanya mampu bersuara begitu, tanpa adanya sensitiviti tentang masyakarat Islam Melayu yang semakin hilang identiti. Apabila hendak memperkatakan tentang hal-hal murtad, kita dicemuh dan diberitahu agar tidak membincangkan benda sensitif, walhal perkara picisan seperti Datuk K dan Siti Nurhaliza pula dibenarkan dibincang di dalam mesyuarat, warung kopi dan sebagainya. Itukah yang dimaksudkan dengan sensitif? Sensitif sehingga menghilangkan rasa sensitiviti akan agama sendiri.
Namun, apa nak dikata, kalau sudah Melayu, maka MeLayulah mereka...
p/s: Minta maaf kerana jarang memberi pandangan di blog ini, penulis tidak dapat membahagikan masa dengan betul baru-baru ini, banyak perkara yang terpaksa dilakukan, banyak kerja terpaksa disiapkan. Maaf, maaf, dan maaf.

No comments: