Hari ini sambil-sambil 'surf' internet sekitar media-media alternatif Malaysia, penulis terjumpa akan satu link yang amatlah menarik sekiranya dikongsi.
Di dalam link tersebut terdapat satu gambar, gambar yang secara terang-terang tentang janji Pak Lah ketika pilihanraya 2004.
Sekarang, mari kita kupas satu per satu isu-isu yang dijanjikan oleh Pak Lah.
'More oppurtunities', ataupun lebih peluang bagi sektor pendidikan, keusahawanan dan pekerjaan. Terjadikah perkara ini? Dari sektor pendidikan, peluang mungkin dapat ditingkatkan, tetapi nyata sekali kualiti universiti-universiti tempatan tidak memberangsangkan.
Lihat sahajalah akan Universiti Malaya yang terkeluar daripada senarai 'Top 200 Universities' baru-baru ini. Bagaimana sebuah universiti tempatan yang boleh dikira high-class kerana 'it's long standing in the arena of education' tiba-tiba tidak dapat memasuki 'ranking' tersebut, semuanya setelah berlaku peralihan kuasa, lebih-lebih lagi apabila kampus-kampus dipengaruhi agenda aspirasi yang sengal.
Sektor pekerjaan ? Anda yakin pekerjaan semakin banyak ? Saya tidak. Mungkin, pada dasarnya dengan kenaikan Bursa Malaysia yang agak memberangsangkan, kenaikan peluang pekerjaan itu mungkin sekali berlaku. Namun sayangnya, tidak. Memang pada dasarnya Bursa Malaysia meningkat, namun peningkatan itu hanya menguntungkan bagi syarikat-syarikat yang besar, 'the big corporates'. Anda tanyalah mana-mana golongan marhaen professional, penjual-penjual kereta sama ada mereka untung ataupun tidak? Kebanyakan mereka pasti akan mengatakan tahun ini (2006) tidak begitu baik bagi penjualan mereka.
Sebab ? Apabila GLC disatukan, apabila GLC dijual, memang secara 'overall'nya keuntungan itu ada, tetapi itu hanyalah bagi pemegang saham, bagi kerajaan sendiri. Bukannya pekerja, kerana apabila berlaku merger, penjualan syarikat, sudah tentu akan berlaku VSS ataupun apa-apa cara untuk mengurangkan jumlah pekerja, untuk mengurangkan kos 'merger' ataupun jual beli.
'Personal Safety' (Keselamatan individu) pula bagaimana ? Dengan semakin banyak isu pembunuhan saban hari. Kes Altantuya. Kes ayah bunuh anak kerana Ah Long. Kes rogol. Kes hilang laptop di sekitar Kuala Lumpur. Adakah ianya berkurangan ? Tidak sama sekali. Tidak sama sekali. Terbaru kes tembak di kepala (baca Utusan Melayu bertarikh 13 Disember 2006). Apakah ini seiring dengan janji-janji Pak Lah? Tidak sama langsung.
'Enforcement' yang konon-kononnya ditingkatkan, memang ditingkatkan. Namun ianya ditingkatkan ketika mana golongan marhaen memerlukannya, seperti kes Surau Kampung Berembang. Seperti Bloody Sunday suatu ketika dahulu. Di dalam hal-hal seperti itulah 'enforcement was increased'.
Demokrasi yang lebih matang. Haha, gelak sahajalah. Mana tidaknya, undang-undang yang lebih rimba daripada undang-undang terdahulu. Suatu undang-undang di mana seorang manusia yang bergelar Perdana Menteri Malaysia, tidak boleh dikritik sama sekali. Hatta yang mengkritik itu bergelar Tun, dan merupakan bekas Perdana Menteri. Sampai begitu sekali. Bukan setakat itu, Sang Kelembai juga, walaupun hanya kritikan sedikit pedas, namun tup-tup, terus menjadi perbincangan Majlis Tertinggi. Itu baru seorang ahli yang boleh dikira agak veteran di dalam 'web logging'.
'A Clean, Efficient Government'. Lagilah tak percaya. Sebab ? Lihat sahaja index rasuah yang baru-baru ini di'set up'. Betapa teruknya Malaysia.
Cluster analysis of the BPI results groups countries that exhibit similar behaviour in terms of their companies’ propensity to bribe abroad. As the differences in scores between adjacent countries on theranking are small, this analysis provides further material with which to interpret and understand the results.
This analysis produces four clusters (or groups) of countries. Cluster 1 comprises the countries from which companies are least likely to bribe when doing business abroad, and cluster 4 comprises those that are most likely to bribe, according to the BPI 2006.
Cluster 1: Switzerland, Sweden, Australia, Austria, Canada, UK, Germany, Netherlands, Belgium, US, Japan
Cluster 2: Singapore, Spain, United Arab Emirates, France, Portugal, Mexico
Cluster 3: Hong Kong, Israel, Italy, South Korea, Saudi Arabia, Brazil, South Africa, Malaysia
Cluster 4: Taiwan, Turkey, Russia, China, India.
It is important to note that although cluster 1 represents the best performers of the 30 countries, the results of the BPI highlight that companies from all countries in the survey show a considerable propensity to pay bribes. Countries in the top clusters should therefore not view this as an endorsement of their companies’ behaviour.
Once there are several comparable iterations of the BPI, these clusters will allow changes in the countries’ ratings to be tracked across time.
'Third cluster from 4'. Agak-agak, teruk ke tidak ? Cukuplah sekadar itu dahulu sebagai appetizer buat kali ini. WasSalam.
No comments:
Post a Comment