In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060309

.: Umat Islam Sebta mendesak kerajaan memohon maaf di atas lagu yang menghina Islam :.

Sebuah lagu yang menghina umat Islam, yang telah memenangi anugerah tertnggi dalam festival tempatan yang diadakan di Sebta, Sepanyol, telah menyebabkan majoriti umat Islam marah dan mendesak agar pentadbiran kerajaan memohon maaf kerana membenarkan festival tersebut diteruskan. Mereka juga mendesak agar kerajaan menarikbalik anugerah yang diberikan kepada kumpulan tersebut.



"Parti Demokratik di Sebta [yang sebilangan besar anggotanya terdiri dari umat Islam Sepanyol yang berasa dari Maghribi) kini sedang berusaha untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap penganjur festival kerana menunjukkan sikap perkauman dalam lirik lagu yang memenangi anugerah tertinggi," kata pemimpin parti, Mohamad Ali pada hari Rabu, 8 Mac.

Ali memetik artikel 510 dan 525 undang-undang panel Sepanyol yang berkata sesiapa yang melakukan sesuatu yang bleh menyebabkan berlaku deskriminasi kaum akan dipenjara.

Lirik lagu tersebut telah menghina umat Islam dengan menamakan mereka sebagai 'binatang' dan 'celaka.'

Lagu tersebut juga telah mempersenda-sendakan azan.

Pemuda Islam yang marah telah menunjukkan kemarahan mereka dengan cara mengutuk festival lagu tersebut dan juga mengutuk penyanyi dan penulis lagu tersebut.

Festival Berlin yang dijadual akan diadakan pada 16 Mac akan menlak penyertaan sebuah kumpulan rock negara itu yang menyanyi lagu yang mencemuh Tuhan.

Tidak bertanggungjawab

Maria Antonia, setiausaha agong parti Sosialis pembangkang berkata Sebta akan melalui masa yang sukar kerana sebelum ini ia menjadi contoh keharmonian di antara peradaban dan agama.

Antonia berkata penganjur festival tersebut sebagai tidak bertanggungjawab.

Parti Sosialis pemerintah telah mengesa pentadbir kerajaan di Sebta agar mengutuk perkauman dan kebencian selepas mereka menyokong lagu yang keji itu.

Ketua majlis perbandaran bandar tersebut, Kwan Bebas, berdiri teguh dibelakang penganjur festival dan menolak untuk menarik balik anugerah yang telah diberikan .

"Kumpulan penyanyi tersebut akan menyimpan anugerah mereka kerana ia telah dianugerahkan oleh jawatankuasa yang profesional dan bebas" dakwa beliau.

TV Rangkaian 3 Sepanyol berkata lagu tersebut sebagai stigma kepada kerajaan.

Kontroversi lagu tersebut berlaku kurang dari sebulan selepas Perdana Menteri Sepanyol José Luis Rodriguez Zapatero melawat bandar di mana beliau telah menemui wakil dari pelbagai agama.

Sebuah bandar perdagangan di bawah Arab, Sebta telah dirampas oleh Belanda dalam tahun 1415 dan kemudiannya dijajah oleh Sepanyol dalam tahun 1580.

Ia terletak di utara Maghribi di pantai Mediterranean berhampiran dengan terusan Gibraltar. Keluasan kawasannya adalah sekitar 20 kilometer persegi.

No comments: