In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060329

.: Senyum:.

asSalamualaikum.

Hari-hari yang berlalu kutatap rapi,saat-saat yang mendatang kuperhati sepenuh hati. Dalam beberapa hari nie, rasa letih je memanjang. Assignment + Project + Homework. Malam² tido pukul 2,pukul 3,gara-gara stadi @ mengulangkaji @ buat kerja rumah. Itu baru bab akademik, tak campur lagi dengan kerja-kerja lain. Fuh.. penat seh...

kadang² tu, ada yang sound kita tentang gerak kerja bila kita melepaskan sementara kerja kita itu semata-mata akademik. Rasa geram ada. Rasa nak marah pon ada. Tapi bersabarlah, itu semuakan ujian dari Allah s.w.t. Ujian,kifarah dosa dan rahmat Allah s.w.t yang diturunkan kepada kita. Bukan semua orang dapat jadik macam kita, multi-tasking people. Appreciate what Allah had given to us. Biarpun kerja itu hanyalah sekadar peon ataupun sebesar seorang CEO syarikat, semuanya ketentuan Allah s.w.t.

Kalau kena marah, biasalah tu. Manusia tak perfect. Akan tetapi, insan itu lengkap dan saling melengkapi. Memang hakikat kita akan dimarahi itu sentiasa ada. So that we would improve ourselves, tidak terbatas oleh kesalahan yang sama, tidak tercongok di lopong-lopong yang sama.

Saja je tulis nie. Al-Maklumlah, baru siap assignment Numerical Method. Kepala pon runsing pening-pening sambil dengar nasyid cikit,tazkirah ustaz shamsuri sikit. So sajalah pusing-pusing blog sahabat-sahabat, dan terjumpa potongan ayat al-Qur'an yang menarik :

"Jgnlah kamu bersikap lemah dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman"
-surah Ali Imran:139-

Fuhh.. memang kaw² aa dapat semangat baru beb. Caya sama loo wa kata. Daripada runsing-runsing ala ala pening-pening kepala lalat sikit-sikit, terus terkesima membacanya.

Hehe.. akhir kata, kalau tengah buat kerja, dan tengah pening, apabila disapa orang, apabila ditegur rakan sekerja, apabila dimarahi sahabat , senyumlah kepada mereka dan katakan "Terima kasih di atas sapaan/teguran/marahan".

Lastly, saje je copy paste lirik yang masyuk nie, lirik pasal senyum :

Raihan-Senyum

Manis wajahmu kulihat di sana
Apa rahasia yang tersirat
Tapi zahirnya dapat kulihat
Mesra wajahmu dengan senyuman

Senyuman...

Senyum tanda mesra
Senyum tanda sayang
Senyumlah sedekah yang paling mudah
Senyum di waktu susah tanda ketabahan
Senyuman itu tanda keimanan

Senyumlah... ...

Hati yang gundah terasa tenang
Bila melihat senyum diri kan tenang
Tapi senyumlah seikhlas hati
Senyuman dari hati jatuh ke hati
Senyumlah seperti Rasulullah
Senyumnya bersinar dengan cahaya
Senyumlah kita hanya kerana Allah
Itulah senyuman bersedekah

Itulah sedekah paling mudah
Tiada terasa terhutang budi
Ikat persahabatan antara kita
Tapi senyum jangan disalah guna

Senyum... ...
Senyumlah kita

Senyumlah... ...
Senyumlah penawar duka
Senyumlah penyejuk hati
________________________________________

Maka dengan itu,senyumlah pada dunia, senyumlah pada sahabat, jangan jadik gila senyum sudah. jangan senyum dengan makna yang lain sudah.

No comments: