In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060316

.: Permata Yang Hilang :.

asSalamualaikum...

Kadang-kadang, bile kite buat kerja, mesti rase TENSION, kan ? TENSION bile kehilangan idea. TENSION bile rase pening. TENSION bile orang kacau kat saat-saat paling genting (yang nie jage-jage syeikh, nanti bukan kita je kene, orang lain pun SAKIT HATI.


Tahukah anda, BERLIAN itu terhasil daripada unsur karbon atau C. Menurut seorang sahabat saya yang kini bekerja di PRSS, BERLIAN terhasil apabila unsur karbon ini dikenakan SUHU dan TEKANAN tinggi yang secukupnya. Kalau tidak, BERLIAN tidak akan terhasil.

Dan tahukah anda, GRAFIT (lead pensel) yang anda gunakan sehari-hari juga terdiri daripada unsur karbon ?

Akan tetapi, GRAFIT ini tidak sekeras BERLIAN. Mengapa ya? Walaupun unsurnya sama iaitu karbon, tetapi kekuatannya jauh berbeza. Yang satunya keras sekeras-kerasnya sehinggakan boleh memotong kaca. Lagi satu pula lemah pulak. Senang-senang je dier patah. Segalanya disebabkan IKATAN yang berbeza.

Badan manusia juga mempunyai unsur karbon. Agak-agak la, bila kita TENSION, SUHU badan kita mesti meningkat kan? Kalau tidak pon, SUHU kita meningkat sebab kita mudah jadi HOT-TEMPERED. Panas jugak tu, cuma term lain sikit. Hehe.

Maka, kalau macam itulah, kita juga ada peluang untuk jadi BERLIAN. Akan tetapi, kan kalau nak jadi berlian SUHU dan TEKANAN tinggi yang secukupnya. Kalau tidak, tak dapat jadi BERLIAN.

Namun begitu, ingat. In the end, BERLIAN dan GRAFIT berguna kepada manusia. Begitu jugalah dengan kita. Tidak kisahlah kita ini sehebat BERLIAN yang unik,keras,berharga, ataupun kita ini hanyalah sekadar GRAFIT yang senang diperolehi,lemah,murah, tidaklah berharga sangat.

In the end, setiap kita mempunyai kelebihan masing-masing. Kalau kita sehebat BERLIAN pun, BERLIAN nie kalau kene laser, pecah jugak. GRAFIT, kalau takde, susah jugak. Macam mana kita hendak tulis kan? Seseorang muslim mestilah ingat bahawa :

"Setiap muslim itu memegang penjuru-penjuru Islam".

Dari situ, tahulah kita bahawa sehebat mana pun kita, selemah mana pun kita, seintelektual mana pun kita, setiap kita ada peranan dan tugas masing-masing. Ingatlah :

"Insan itu lengkap dan saling melengkapi"

Terimalah diri kita seadanya jika kita gagal, jika kita terpaksa berundur dari medan perjuangan kerana sebab-sebab tertentu. Janganlah kita jadi umpama PERMATA YANG HILANG.

Dengan itu, sekian.
WaLlahua`lam.

No comments: