In The Name Of Allah, The Most Gracious and The Most Merciful

20060825

Figura Yang Tercalar

asSalamualaikum.

Panggung Sari. Boleh memuatkan ribuan penonton drama, teater, teater musikal, dan pelbagai jenis persembahan lain. Namun begitu, skop post kali ini adalah lebih kepada drama.

Drama yang ingin dibahaskan di sini bukanlah drama Puteri Gunung Ledang The Musical, ataupun Siti Zubaidah, mahupun Suzana@60. Pementasan-pementasan berupa begitu sememangnya layak dipersembahkan, dipertengokkan, diperlihatkan, dipermainkan di Panggung Sari yang begitu hebat sehingga mempunyai 4 'stage' yang boleh digerakkan, akan tetapi Panggung Sari yang ingin diperkatakan di sini ialah sebuah pentas yang lebih hebat daripada Panggung Sari itu sendiri (dalam erti kata lain, Panggung Sari yang terdapat di Istana Budaya). Pentas 'Panggung Sari' yang dimaksudkan di sini ialah Malaysia Tanah Airku. Drama yang ingin dipentaskan di sini ialah "Dr.M, figura yang tercalar".

Scene 1

Mengapakah Tun Salleh Abbas mengambil masa lebih daripada 10 tahun, malah mengambil kira-kira 18 tahun, untuk akhirnya kembali bersuara, sejak jawatannya disuspendkan. Tahun 1988, merupakan tahun yang digelar oleh Tun Salleh Abbas sebagai "Golden Era of the Malaysian judiciary". Tahun tersebut juga merupakan salah satu tahun kegelapan UMNO, di mana parti UMNO diharamkan. 2 tahun sebelum itu, merupakan tahun yang dikatakan menjadi punca krisis 1988. Pada September 1986, kerajaan Malaysia ketika itu telah mengharamkan Asian Wall Street Journal dan telah mengarahkan 48-hours expulsion pada 2 orang jurnalis Asian Wall Street Journal. Hal tersebut, bagaimanapun tidak diterima oleh pihak Asian Wall Street Journal. Maka mereka membawa hal ini kepada undang-undang dan menenangi kes tersebut di dalam prosiding makhamah.

Namun begitu, mereka akhirnya collapsed apabila Tun Salleh Abbas beserta 5 orang hakim yang lain di'suspend' jawatan (beserta 2 orang sahabatnya yang di'dismissed') dan mereka senyap. Bukan sahaja mereka, malah kesemua yang berada di dalam Malaysian Bar tidak mampu berkata-kata, hanya sekadar menggangguk secara paksa. Hanya kini baru mereka bersuara. Itu pun selepas berlaku 'kekecohan' yang 'kononnya' ditimbulkan oleh Tun Dr. Mahathir. Mungkinkah ini hanya senjata semata-mata untuk 'menembak' Tun Dr. Mahathir secara open ?

Scene 2

Scene 2 berubah kembali ke zaman 90an, di mana ketika itu ekonomi Malaysia boleh dikatakan mengalami 'boom' yang hebat. Arakian pada zaman itu wujudlah seorang insan bernama Tajuddin Ramli, seorang businessman. Apa yang menjadi simboliknya sehingga watak beliau dimainkan di dalam scene ini adalah kerana beliau merupakan insan yang dipaksa membeli Malaysia Airlines, biarpun terpaksa berhutang dahulu dan sebagainya. Sebagai penawar ubat luka hati yang berdarah memikirkan bahaya membeli Malaysia Airlines, beliau telah didatangi oleh insan lain bernama Dato'Seri Dr. Mahathir Mohammad yang mengingatkan beliau bahawa kerja ini adalah satu kepentingan negara, menolong menjayakan aktiviti ini beerti sayang pada negara sendiri. Dan beliau ambil keputusan untuk membeli Malaysia Airlines. Dijanjikan juga yang Malaysia Airlines ini menguntungkan. Sesiapa yang membeli sahamnya akan mendapat pulangan balik yang lumayan.

Namun begitu, akhirnya semuanya menjadi sia-sia. Dapat Soros umpama badai menghancurkan segala-galanya. Negara menghadapi krisis mata wang. Tan Sri Tajuddin Ramli kiok. Malaysia Airlines tidak dapat diselamatkan. Tan Sri Tajuddin Ramli yang meminjam duit pada Danaharta, terpaksa mereleasekan 'anak emas'nya, Malaysia Airlines untuk melangsaikan hutang. Tak cukup dengan itu, Tan Sri Tajuddin Ramli kene bayar balik pampasan peminjaman duit daripada Danaharta ketika membeli Malaysia Airlines.

Beliau angguk. Beliau menjadi pak turut. Namun begitu, tiba-tiba, setelah beberapa tahun, beliau menentang. Apabila ingin disaman oleh pihak Danaharta, beliau bertindak membuat counter-saman kepada pihak Danaharta dan beberapa pihak lain, termasuk kerajaan sendiri, dan menyalahkan Dr. M di atas segalanya. Dulu tak kecoh pun, tiba-tiba sahaja berkokok, selepas Dr. M mulai giat aktif di dalam politik Melayu kembali.

Scene 3
Timeline = Waktu sekarang. Lokasi = Mesyuarat Agung UMNO. Perbincangan yang hebat, perdebatan yang rancak. Jarang-jarang sekali hal ini berlaku, kerana satu isu baru telah muncul, isu Dr. Mahathir yang secara 'terang-terangan' memberi komen terbuka kepada pemerintahan Pak Lah. Lantas mereka mengadakan meeting, pertemuan setiap ahli Majlis Tertinggi UMNO, untuk menghadapi masalah ini. Kemudian, di kaca TV, muncul pula kenyataan Dato' Seri Nazri Aziz yang membantah akan kenyataan Tun Dr. Mahathir, dan juga mengapi-apikan perkara tersebut, menge'flame' Tun Dr. Mahathir di atas kenyataannya.
Scene 4
Masa lampau diimbas kembali, ketika satu perhimpunan agung UMNO. Tidak semena-mena, di sebalik hujah-hujah yang bertimbun di dalam perhimpunan, Dato' Seri Dr. Mahathir mengumumkan yang beliau akan meletakkan jawatan. Satu dewan terkejut, terkesima. Satu dewan menangis. Semuanya menangisi akan pemergian seorang tokoh yang hebat. A great leader is going to leave. Semuanya tidak mampu menahan air mata lagi. Berderu-deru air mata kelihatan di pipi para perwakilan. Namun, tangisan itu tidak akan dapat merubah apa-apa. Yang tetap, sudahpun tetap. Pemergian tetap pemergian. Thank you Dato' Seri Dr. Mahathir.
Scene 5
Berbalik pada zaman sekarang. Tun Dr. Mahathir sudah merasa tidak senang melihat Khairy Jamaluddin. Tun Dr Mahathir sudah tidak selesa melihat kepincangan demi kepincangan di dalam urusan kerajaan. Sesuatu perlu dilakukan. Ceramah! Ya. Ceramah! Maka al-kisahnya, Tun Dr. mengadakan ceramah, forum perdana, public lecture, di sana dan di sini. Namun, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi tidak berganjak. Jawapannya masih sama. Tun Dr. tidak boleh tahan lagi, ceramahnya di sini disekat, ceramahnya di sana dibatalkan, beliau terpaksa membuat satu resolusi baru. Bertanding!

No comments: